İhracatın parlayan yıldızları arasında yer almak iteyen, bir diğer ifadeyle işletmesini büyüterek dünyayı hedefleyenler; “marka” ve “Turquality” destekleriyle, çok özel avantajlara sahip olabiliyor.
Şirketlerin yurtdışındaki zincir marketlerin raflarına koyduğu ürünler, bina reklamları, yemek tadım aktiviteleri, rakip analizleri, rekabet, imaj ve algı için yaptıkları tüm harcamalar devlet tarafından destekleniyor. 100 milyon liraya ulaşan destek ödemeleri, her yıl güncelleniyor. Son 3 yılda belli bir ihracat kotasına sahip şirketler, desteklerden yararlanabiliyor. Şirketlerin desteğe ulaşması için ihracatlarını büyütecek bir yol haritası hazırlamaları ve Türk malı algısını yurtdışında güçlendirmeleri, en önemli kriterler.
Marka, Turquality destek programı kapsamına alınan şirketlerin, Ticaret Bakanlığı’nca onaylanan hedef pazarlarında, markalı ürünleriyle ilgili tanıtım faaliyetlerine destek sağlanıyor. Şirketler, yurtdışına yönelik şu faaliyetleri için destekten yararlanabiliyor:
Tanıtım faaliyetine ilişkin prodüksiyon giderleri; bayi, temsilci, distribütör, franchise tarafından gerçekleştirilen tanıtım harcamaları; şirket temsilcisi tarafından zincir marketlerin raflarına girmek için yapılan ödemeler; tadım aktiviteleri ile zincir marketlerde ürünlerin test ve teşhir edildiği aktiviteler; küresel bir yabancı marka ile birlikte gerçekleştirilen markalama (co-branding) faaliyetleri…
Destek programına alınan şirketin markalı ürünleriyle ilgili gerçekleştirdiği yurtdışı fuar katılımları da destekleniyor. Bu kapsamda stant alanı kirası, tasarım, dekorasyon, nakliye, ısıtma, elektrik, su, internet, temizlik, güvenlik ve sigorta, afiş, broşür, el ilanı, gazete – dergi reklamları, katalog, elektronik ekran, billboard, pano, tabela, bina, cephe, duvar, çatı reklamı; durak, taşıtlarda yer alan reklam; satışa konu olmayan ve üzerinde markanın yer aldığı promosyon (tanıtım) malzemeleri ile tanıtım malzemelerinin nakliye giderleri devlet tarafından karşılanıyor. Giderlerinin desteklenebilmesi için, marka ismine yer verilmesi şart koşuluyor.
Kiralama için destek
Marka ve Turquality desteklemesine kabul edilen şirketin markalı ürünleri için kiraladığı yerler ile sergi ve teşhir salonları için ödediği vergi dahil kira ücreti, uygun yer araştırması, komisyon, hukuki danışmanlık, mimari düzenleme ve dekorasyon giderleri devlet tarafından destekleniyor.
Destekler nasıl alınır?
Marka ve Turquality destek programına girmek için başvuruda bulunan şirketin; son 3 takvim yılında ihracat yapmış olması, son 3 yıllık ortalama ihracatının en az 3 milyon dolar olması, markaya ilişkin en az 1 yıl önce alınmış yurtdışı tescillerinin bulunması, yurtdışı tescilinden önce yapılmış olması, markada Türk malı imajına zarar verecek ifade, sembol, şekil, işaret veya ülke, şehir, bölge isimlerinin kullanılmaması gerekiyor.